به سایت نیک افرا خوش آمدید
مهاجرت نیک افرا تندیس سپهرمهاجرت نیک افرا تندیس سپهرمهاجرت نیک افرا تندیس سپهر
09333539610 , 071-36472709 , 071-36473942
nicafra.info@gmail.com
شیراز، قصرالدشت، خیابان رحمت آباد، کوچه 26، ساختمان سحر، طبقه4، واحد 7

معرفی CV و رزومه

معرفی CV و رزومه:

رزومه در اصل یک کلمه ای فرانسوی است که در فارسی هم به همین اسم آن را می شناسیم. در آن اطلاعاتی مثل سوابق تحصیلی و کاری فرد و نیز توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصی وی ذکر می‌شود و در واقع تبلیغی است که در آن ویژگی‌های خود را به کار‌فرما معرفی میکنیم، تا آنها بتوانند با استفاده از این اطلاعات، توانایی‌ها و مهارت‌های فرد را برای استخدام بررسی کنند و بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

CV مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae و به معنای لغوی (برنامه تحصیلی یا شغلی) می باشد که مخصوص کسانی است که قصد تحصیل، فعالیت و یا تحقیق در یک دانشگاه را دارند. به طور کلی در CV به بیان تاریخچه ی زندگی فرد پرداخته می شود. این تاریخچه شامل مشخصات فردی، سوابق تحصیلی، پروژه ها، فعالیت های آکادمیک، سوابق شغلی و افتخارات علمی است. در مورد اهمیت  CVو نحوه نگارش آن باید گفت در میان مدارکی که برای دانشگاه یا اساتید ارسال می شود، CV اولین و مهم ترین مدرکی است که بر اساس آن فرد و توانایی هایش را مورد بررسی قرار می دهند. نکاتی که برای نوشتن یک CV مهم و ارزشمند هستند و متقاضی باید به آنها توجه کند این است که هرگز نباید در مورد توانایی ها و مهارت ها چیزی جزحقیقت نوشته شود. ولی می توان نقاط ضعف را کم رنگ جلوه داد تا کمتر مورد توجه قرار گیرند. رزومه و CV هر دو دارای چند بخش هستند.

 

در زیر قسمت های مختلف یک رزومه و CV را به صورت مختصر معرفی می کنیم:

1مشخصات فردی(Personal information) 

در بیشتر موارد رزومه و CV با این بخش شروع مي شوند. مواردي مانند: نام و نام خانوادگي، تاريخ تولد، سن، تلفن، آدرس و ایمیل فرد از نکات مهم و لازم اين قسمت هستند.

 

2تحصيلات و توانايي‌هاي علمي(Education and Training)

در اين بخش سوابق تحصیلی بیان می شود. مدت زمان تحصیل در هر مقطع تحصیلی، عنوان دقیق رشته، نام دانشگاه، دبیرستان و پیش دانشگاهی، معدل فارغ التحصیلی مواردی هستند که باید در این قسمت عنوان شوند. هدف از گنجاندن ای قسمت این است که این سوابق تحصیلی خود را با جزییات به صورت مجزا عنوان کنید.

 

3گواهینامه ها و تخصص ها  (Certification)

این قسمت شامل دوره های تخصصی و کاری، مدارک تخصصی مرتبط، توانایی‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری و زبان‌های خارجی است که شما با آن آشنا می باشد و بیان سطح تواناییتان در هر یک از این موارد.

 

4سوابق کاری (Work Experiences)  

در اين بخش نیز كل سوابق شغلي شما، از جمله تمام وقت يا پاره وقت، سمت شغلیتان در شرکت یا ارگان مربوطه وبازه زمانی اشتغال ذکر می شود.

 

5سوابق علمي و پژوهشي (Publications and Articles)  

فهرست کارهای تحقیقاتی ، كتابها و مقالاتي كه منتشر كرده اید و يا در كنفرانس‌ها یا ژورنال های داخلی و خارجی ارائه نموده‌ايد به علاوه زمان انتشار آنها در اين بخش آورده می شود.

 

6عضویت ها   (Memberships)

در این بخش اگر عضویت در انجمن ھای علمی و یا واحد ھای پژوھشی را دارید باید ذکر کنید. به طور مثال:عضویت در انجمن مشاورین مدیریتی، عضویت در نظام مهندسی، عضویت در انجمن خبرنگاران ورزشی و غیره.

 

7عناوین و افتخارات (Honors and Awards)

در این بخش باید به تمامی جوایز و افتخاراتی که درمراحل زندگی و تحصیل به دست آورده اید از جدید ترین آنھا اشاره نمایید.

بطور مثال می توانید به این موارد زیر اشاره نمایید: کسب رتبه بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، ثبت اختراع و غیره.

 

8علائق (Interests) 

در صورت تمایل می توانید فهرستي از علائق خود را در زمينه هاي فوق برنامه مثل ورزش يا هنر را در اين بخش بیاورید و احتمالاً اگر سوابق حرفه‌اي در اين زمينه ها داريد هم حتما در تین قسمت ذكر كنيد.

 

9معرف‌ها (References)  

در پایان معمولاً افرادی را بعنوان معرف با مشخصات کامل و نحوه تماس ذکر میکنند. شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اين معرف‌ها باید همان کسانی باشند كه توصيه نامه‌هاي شما را تكميل کرده اند.

 

 

 

تفاوت رزومه و CV:

فرق رزومه و cv در حجم و میزان جزییات صفحات آن می باشد. فرد متقاضی باید رزومه خود را در حدود 2 تا 3 صفحه و به صورت مختصر بنویسد تا خواننده بتواند آن را در کمترین زمان لازم مطالعه نماید. اما cv را میتوان در حدود 3 صفحه یا بیشتر نوشت و تمام جزئیات لازم را در آن ذکر نمود. البته بزرگ نمایی در نگارش رزومه و cv به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، چون تمامی موارد ذکر شده باید به همراه مستندات ارائه گردد.

همچنین این دو در نحوه نگارش نیزمتفاوت می باشند. شاید بتوان گفت که رزومه و CV از نظر نحوه نگارش متفاوت می باشند. رزومه باید بسیار خلاصه نوشته بشود و جزئیات را در آن ذکر نمیشوند ولی CV باید شامل تمامی جزئیات هر تیتری باشد. در واقع هر چه CV جامع تر و مفید تر باشد نتیجه بهتراست.

تفاوت رزومه و CV در موارد استفاده متفاوت می باشند. رزومه در چند جای مختلف استفاده می شود. افرادی که قصد کار در شرکت و یا سازمانی خاص را دارند، با نوشتن رزومه می توانند آمادگی خود را جهت کار در آن جا اعلام کنند. در واقع رزومه را می توان مخصوص افراد غیر دانشگاهی دانست که با آن می توانند مشخصات فردی و تجربیات شخصی خود را به سازمان یا شرکت مربوطه معرفی نمایند .البته برخی از دانشگاه ها نیز از متقاضیان رزومه می خواهند تا با توجه به آن آشنایی نسبی از متقاضی تحصیل در آن دانشگاه پیدا نمایند .

CV نیز مثل رزومه می باشد، با این تفاوت که فقط و فقط افرادی ملزم به تهیه آن هستند که قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارند. متقاضیان با نوشتن CV توضیحاتی کامل و مفید را در ارتباط با شخصیت خود ، تحصیلات گذشته و کارهای انجام داده شده بیان می نمایند.

پیام بگذارید

5 × دو =

  مشاوره رایگان  36472709-071