به سایت نیک افرا خوش آمدید
مهاجرت نیک افرا تندیس سپهرمهاجرت نیک افرا تندیس سپهرمهاجرت نیک افرا تندیس سپهر
09333539610 , 071-36472709 , 071-36473942
nicafra.info@gmail.com
شیراز، قصرالدشت، خیابان رحمت آباد، کوچه 26، ساختمان سحر، طبقه4، واحد 7

تاییدیه زاب (ZAB)

تاییدیه زاب (ZAB):

اگر می خواهید برای کار یا تحصیل به کشور آلمان مهاجرت نمایید، حتما باید مدارک تحصیلی شما بر اساس معیارهای ارزیابی و معادلسازی این کشور بررسی گردد.

تایید مدارک تحصیلی متقاضیان در آلمان توسط (Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen) که با اختصار ZAB نیز شناخته می شود، انجام می‌شود. این نهاد مرجع اصلی بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی بین‌المللی در کشور آلمان خواهد بود.

به صورت کلی مدارک دانشگاه‌های مختلف ایران، از درجه اعتبار متفاوتی در دنیا برخوردار می باشند و بررسی اعتبار آن‌ها در آلمان بر عهده مرکز ارزیابی مدارک خارجی یا همان ZAB می باشد. در این مطلب قصد داریم درباره درخواست معادلسازی مدارک تحصیلی در آلمان و نحوه دریافت تاییدیه زاب در این کشور صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا با جزئیات این مرحله از روند مهاجرت به کشور آلمان آشنا شوید.

 

 

تاییدیه زاب آلمان چیست؟

تاییدیه زاب در واقع بررسی مدارک تحصیلی و همچنین مقایسه آن‌ها با گواهینامه‌های صادر شده در کشور آلمان به‌منظور معادل سازی آن‌ها می باشد. این فرایند اصطلاحاً آنرکنونگ (Anerkennung) آلمان یا معادلسازی مدارک نامیده می شود. این گواهی به کارفرمایان و آژانس‌های کاریابی کشور آلمان کمک می‌نماید تا از وضعیت تحصیلی مهاجران آگاه باشند. همچنین دسترسی به بازار کار این کشور را برای مهاجران ساده‌تر می‌نماید.

 

 

تاییدیه آنابین آلمان چیست؟

آنابین (Anabin) یک پایگاه اطلاعاتی است که مشخص می نماید که مدارک تحصیلی مهاجران در آلمان به چه شکلی ارزیابی میگردد. اگر هدف شما شروع کار در آلمان می باشد، شما می‌توانید با استفاده از این پایگاه مطلع گردید که رشته و دانشگاه محل تحصیلتان در این کشور به رسمیت شناخته می شود یا نه. اگر مدارک دانشگاهی در پایگاه آنلاین آنابین ثبت نشده باشد، شما باید برای دریافت تاییدیه زاب اقدام نمایید.

 

 

مراحل دریافت تاییدیه آنابین:

اگر دانشگاه و رشته تحصیلی شما در آنابین به رسمیت شناخته شده باشد، شما می‌توانید این گواهی را دریافت نمایید. مراحل دریافت تاییدیه آنابین عبارت‌اند از موارد زیر:

مرحله 1: مراجعه به وب ‌سایت آنابین جهت جستجوی اعتبار مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل

مرحله 2: بررسی وضعیت دانشگاه و پرینت صفحه مربوط به آن (در این مرحله اگر دانشگاه در آنابین با نماد H+ نمایش داده شود به این معنی هست که دانشگاه شما مورد تایید می باشد، همچنین اگر دانشگاهی در آنابین به رسمیت شناخته نشده باشد با -H نمایش داده می شود و اگر وضعیت دانشگاه مشخص نباشد با ±H  توصیف می‌ گردد.

مرحله 3: در این مرحله باید مدرک دانشگاهی خود را در آنابین جستجو نمایید. اگر قصد دارید که برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام نماید، حتما باید این مرحله را انجام دهید.

اگر هم دانشگاه و هم مدرک شما در آلمان مورد تایید باشد، می‌توانید از این دو نسخه چاپی تحت ‌عنوان مدرکی برای تایید درخواست خود برای ویزای کار آلمان استفاده نمایید.

 

 

مدارک تحصیلی مورد قبول سفارت آلمان چه شرایطی باید داشته باشند؟

برای اینکه مدرک تحصیلی مورد پذیرش سفارت آلمان باشد، باید تاییدیه زاب یا آنابین را داشته باشید. در آنابین سه نوع طبقه ‌بندی برای مدارک داریم که عبارت‌اند از موارد زیر:

Gleichwertig: مدرک مورد نظر تفاوتی با مدارک دانشگاهی آلمان ندارد و کاملا معادل آن‌ها می باشند.

Entspricht: مدرک مورد بررسی معادل مدرک آلمانی خواهد بود و تفاوت قابل‌ توجهی با آن وجود ندارد.

Bedingt vergleichbar: مدرک مورد بررسی با مدارک تحصیلی آلمان دارای تفاوت است. در این حالت به‌ صورت مشروط پذیرفته می شود و باید حتما مراحل دریافت تاییدیه زاب را طی نماید .

 

 

دریافت تاییدیه ZAB مدارک تحصیلی چقدر طول می‌کشد؟

از تاریخی که مدارک تحصیلی توسط دفتر زاب در آلمان دریافت شوند، تقریباً 3 ماه طول می‌کشد تا تاییدیه زاب پردازش گردد. همچنین اگر مراحل ترجمه و پست مدارک به آلمان را هم در نظر داشته باشید، زمان بیشتری طول خواهد کشید. اگر کارت آبی یا همان مجوز قانونی برای اقامت و کار در آلمان را بگیرید و یک نسخه از قرارداد کاری خود را با اثبات این موضوع به زاب عرضه نمایید، زمان پردازش به 2 هفته یا کمتر کاهش خواهد یافت.

 

 

شرایط دریافت تاییدیه ZAB:

اگر مدرک تحصیلی شما در ‌سایت ارزیابی آنابین تایید نشده باشد، لازم است تاییدیه زاب را دریافت نمایید. دریافت این تاییدیه شرایط خاصی ندارد و برای تمامی افرادی که قصد کار و یا ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارند امکان‌پذیر می باشد.

 

 

نحوه گرفتن تاییدیه ZAB:

برای دریافت تاییدیه زاب مدارک باید از فرم درخواست گذاشته شده در ‌سایت این مرکز استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که لازم است این فرم را به‌صورت کامل پر کنید. همچنین کلیه مدارک و اسناد موردنیاز این برنامه را کامل کنید و همراه با فرم‌های امضا شده برای دفتر زاب در آلمان پست بفرمایید.

 

 

 

مدارک لازم برای تاییدیه ZAB:

دریافت تاییدیه زاب یکی از کارهایی است که لازم است قبل از مهاجرت به آلمان انجام شود. مدارک لازم برای دریافت این تاییدیه به شرح زیر است:

  • اصل فرم درخواست تاییدیه ZAB
  • دانشنامه و ریزنمرات مقطع تحصیلی فعلی همراه با ترجمه آلمانی
  • مدرک تحصیلی و ریزنمرات مقطع قبلی به زبان اصلی
  • کپی برابر اصل مدارک تحصیلی و ریزنمرات
  • پاسپورت و مدارک شناسایی
  • گواهی تایید تغییر نام (در صورت نیاز)
  • قرارداد کار و یا تاییدیه کتبی شغلی

توجه داشته باشید که در این مرحله لازم است فقط کپی مدارک خود را ارسال نمایید و تنها مدرکی که نیاز دارید اصل آن ارسال شود، فرم درخواست تاییدیه زاب می باشد.

 

 

مراحل تاییدیه دریافت ZAB:

برای دریافت تاییدیه زاب آلمان باید مراحل زیر را به‌ ترتیب طی کنید:

  • جمع‌آوری مدارک لازم شامل مدارک تحصیلی، ریزنمرات و ترجمه مدارک به زبان آلمانی و کپی برابر اصل آن‌ها
  • ثبت درخواست آنلاین و تکمیل فرم درخواست
  • ارسال درخواست از طریق پست به دفتر زاب در آلمان

 

 

هزینه دریافت تاییدیه ZAB:

بر اساس اطلاعات و‌بسایت سازمان KMK آلمان که وظیفه بررسی و معادل سازی مدارک مهاجرین را بر عهده دار است، هزینه‌های مربوط به دریافت تاییدیه به شرح زیر است:

درخواست های دریافت تاییدیه ZABهزینه
هزینه اولین درخواست200 یورو
هزینه هر درخواست اضافی) ارزیابی مدارک دانشگاهی اضافی و یا جایگزینی تاییدیه قبلی و…)100 یورو

 

 

مدت‌زمان دریافت تاییدیه آنابین و ZAB آلمان:

روند دریافت تاییدیه آنابین آنلاین بوده و شما می‌توانید در صورت مورد تایید بودن دانشگاه و مدرک تحصیلیتان، همزمان آن را چاپ نمایید. در نظر داشته باشید که شما جهت دریافت تاییدیه زاب به مدت ‌زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. تقریبا می توان گفت بین 5 الی 6 ماه زمان برای ترجمه مدارک و پست آن‌ها به آلمان و همچنین پردازش توسط ZAB لازم است. پس از دریافت هر یک از این تاییدیه‌ها شما می‌توانید مراحل دریافت اقامت در آلمان را طی کنید و برای کار یا ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت نمایید.

 

 

در پایان

همان طور که گفته شد مدارک تحصیلی مهاجران در آلمان به دو صورت مورد تایید می‌باشند. در گام اول می‌توانید دانشگاه و رشته تحصیلی خود را در وب‌سایت آنابین جستجو نمایید و در صورت مورد تایید بودن آن‌ها در این ‌سایت تاییدیه آنابین را دریافت کنید. اگر مدرک تحصیلی شما مورد تایید آنابین نبود باید برای دریافت تاییدیه زاب آلمان اقدام کنید و مدارک خود را با پستی به دفتر زاب در آلمان ارسال نمایید.

موسسه نیک افرا یکی از موسسات معتبر در زمینه مشاوره مهاجرت و اقامت است که می تواند با توجه به شرایط متقاضی بهترین راه مهاجرت و اخذ اقامت کشورهای مختلف را ارائه نماید. این موسسه متشکل از وکلا و مشاوران حرفه ای و متخصصی می باشد که آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

پیام بگذارید

چهار × یک =

  مشاوره رایگان  36472709-071