به سایت نیک افرا خوش آمدید
مهاجرت نیک افرا تندیس سپهرمهاجرت نیک افرا تندیس سپهرمهاجرت نیک افرا تندیس سپهر
09333539610 , 071-36472709 , 071-36473942
nicafra.info@gmail.com
شیراز، قصرالدشت، خیابان رحمت آباد، کوچه 26، ساختمان سحر، طبقه4، واحد 7

اکسپرس انتری چیست؟

اکسپرس اینتری (Express Entry):

سیستم اکسپرس اینتری یکی از راه‌های مهاجرت قانونی به کانادا می باشد که هدف از آن جذب مهاجرانی است که مهارت‌ها و توانایی‌های مناسبی برای کار در این کشور دارند و باعث تقویت اقتصاد این کشور خواهند شد. این سیستم مهاجرتی بر اساس امتیازبندی بنا شده است و متقاضیان می توانند با توجه به شرایطشان در موارد زیر امتیاز کسب نمایند:

–  سن

–  تحصیلات

– سوابق کاری متقاضی در کشورش یا دیگر کشورها

– سوابق کاری در کانادا

– سطح زبان انگلیسی، فرانسه یا هر دو

بر اساس هر یک از مواردی که در بالا ذکر شد، در این سیستم به شما امتیاز داده می‌شود. البته باید خاطر نشان کرد که این راه تنها گزینه برای مهاجرت به کانادا نمی باشد. مشاورین ما می توانند مناسب ترین راه مهاجرت به کانادا را با توجه به شرایط تان به شما معرفی کنند.

 

نحوه محاسبه امتیازات:

– افراد بین ۲۰ الی ۲۹ سال حداکثر امتیاز سن (یعنی 100 امتیاز) را در این بخش کسب می‌ نمایند، اما مهاجرت از این طریق برای افراد بالای ۳۰ سال غیرممکن نیست، تنها از میزان این امتیاز با بالا رفتن سن متقاضی کسر می شود. سن تنها یکی از موارد برای امتیازدهی در این سیستم می باشد.

 

– سطح علمی متقاضی از دیگر موارد امتیاز دهی در سیستم اکسپرس اینتری می باشد. برای مثال شخصی که دارای مدرک دبیرستان است ۲۸ امتیاز دریافت خواهد کرد این در حالی است که متقاضی با مدرک دکترا ۱۴۰ امتیاز خواهد گرفت. البته مدرک متقاضی اگر در کانادا صادر نشده باشد باید توسط نهاد مربوطه اعتبارسنجی شود. در این فرایند مدرک با سیستم آموزشی کانادا معادل ‌سازی خواهد شد و سپس اعتبار آن‌ بررسی می‌شود.

 

– سابقه کار شما در کشورتان و یا هر کشور دیگری به جز کانادا در امتیازبندی اکسپرس اینتری محاسبه می شود.  البته شرطی نیز برای اختصاص این امتیاز وجود دارد فرد متقاضی باید حداقل ۱ سال تجربه کاری ثابت با حداقل ۳۰ ساعت کار در هفته در ۱۰ سال گذشته داشته باشد البته گفتنی است که کارآموزی بدون دستمزد یا برای کسب تجربه به عنوان این سابقه قابل قبول نمی باشد.

 

– اگر سابقه کار در کانادا را دارید می توانید برای دریافت امتیاز بیشتر این سابقه را وارد رزومه خود کنید. البته شرایطی نیز وجود دارد تا به شما اجازه داده شود که تجربه کاریتان در کانادا را جهت کسب امتیاز وارد پروفایل خود کنید که به شرح زیر می باشد:

  • سابقه کاری حداقل ۱ سال در کانادا با حداقل ۳۰ ساعت کار در هفته یا معادل آن
  • این تجربه کاری نمی‌تواند کارآموزی یا کار برای کسب تجربه باشد.
  • تجربه کاری در حین تحصیل در کانادا مورد قبول نیست.

 

– افراد با توجه به نمرات خود در آزمون‌های زبان انگلیسی و فرانسه می توانند در سیستم اکسپرس اینتری امتیاز کسب نمایند. در این بخش برای زبان انگلیسی تنها مدارک (IELTS General و CELPIP) مورد تایید هستند و برای زبان فرانسه تست های (TEF وTCF ) مورد تایید دولت کانادا می باشند. نمرات متقاضیان با توجه به CLB که معیار سنجش سطح زبان در کانادا است سنجیده میشود. نمره آزمون زبان شما در CLB تطبیق داده می شود البته باید خاطرنشان کرد که معادل نمره اخذ شده هر آزمون در CLB ممکن است متفاوت باشد. برای مثال:

  • معادل سطح زبان pre-intermediateیعنی پایین‌تر از متوسط در CLB احتمالاً نمره ای بین ۵ تا ۶ خواهد بود.
  • معادل سطح زبانintermediate یعنی متوسط در CLB به احتمال زیاد ۷ خواهد بود.
  • معادل سطح زبان high-intermediate یعنی بالاتر از متوسط در CLB به احتمال زیاد ۸ خواهد بود.
  • معادل سطح زبان advanced یعنی پیشرفته در CLB به احتمال زیاد ۹ یا بیشتر خواهد بود.

 

 

ساز و کار سیستم اکسپرس اینتری:

سیستم اکسپرس اینتری متقاضیانی که دارای شرایط مناسب برای مهاجرت به کانادا باشند را به عنوان زیرمجموعه یکی از موارد زیر پذیرش می نماید:

  1. کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  2. نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker)
  3. برنامه‌های پذیرش استانی (Provincial Nominee Program)
  4. نیروی کار متخصص فنی و حرفه‌ای فدرال (Federal Skilled Trades Worker)

 

– کلاس تجربه کانادایی (CEC)

برنامه تجربه کانادایی یا Canadian Experience Class گزینه‌ای بسیار مناسب برای متقاضیانی است که در کشور کانادا، تجربه کاری مورد قبولی دارند. طبق قانون واجدین شرایط باید طی سه سال گذشته حداقل ۱۲ ماه سابقه کار تمام وقت یا معادل آن را در مشاغل پاره وقت در کانادا داشته باشند. البته این تجربه باید توسط یک مجوز کار (Work Permit) معتبر به دست آمده باشد. همچنین، فرد باید بر اساس شغل خود، نمره زبان مورد نیاز را کسب نماید.

 

– نیروی کار متخصص فدرال (FSW)

این برنامه مهاجرتی یکی از بهترین راه ها برای متقاضیان مهاجرت به کانادا می باشد. این برنامه مختص متقاضیان دارای تجربه کاری در خارج از کانادا است. برای گزینش افراد در این برنامه 6 شاخصه سن، سطح تحصیلات، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه، تجربه کاری، سازگاری و پیشنهاد کاری تائید شده مورد بررسی قرار میگیرند. افرادی واجد شرایط هستند که:

– حداقل مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان را داشته باشید.

– حداقل ۱ سال سابقه کار مداوم و تایید شده در ۱۰ سال گذشته داشته باشند.

– تمکن مالی لازم برای پوشش هزینه‌های خود و خانواده را در کانادا داشته باشند.

– حداقل امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ امتیازِ نظام امتیازی برنامه FSW را کسب نمایند.

– حداقل نمره زبان را دارا باشند:

  • زبان اول انگلیسی یا فرانسوی حداقل معادل CLB ۷ در تمام توانایی‌ها
  • زبان دوم انگلیسی یا فرانسوی حداقل معادل CLB ۵ در تمام توانایی‌ها

 

– برنامه‌های مهاجرتی استانی  (PNP)

استان‌ها با توجه به نیازهای خود، متقاضیان واجد شرایط را از میان افرادی که در برنامه اکسپرس اینتری پروفایل دارند انتخاب می‌نمایند. در صورتی که شخصی توسط یک استان انتخاب شود، پیامی با عنوان Notification of Interest  در پروفایل اکسپرس اینتری او پدیدار می شود. بعد از دریافت این پیام، منتخب چند روز فرصت دارد تا درخواست خود را تکمیل کرده و برای استان ارسال نماید. افراد منتخب توسط برنامه‌های استانی، ۶۰۰ امتیاز اضافه در سیستم امتیازدهی اکسپرس اینتری دریافت می‌نمایند که دریافت دعوت نامه (ITA) در پذیرش‌های بعدی اکسپرس اینتری را تضمین خواهد کرد. گفتنی است که کانادا دارای ۱۰ استان و ۳ منطقه می باشد و بیش از ۶۰ گزینه برای مهاجرت از این طریق در دسترس متقاضیان خواهد بود.

 

– نیروی کار متخصص فنی و حرفه‌ای فدرال (FSTW)

این برنامه مختص گروه مشخصی از نیروی کار فنی و حرفه‌ای است. این افراد باید در پنج سال گذشته حداقل دو سال تجربه کاری تمام وقت و قابل اثبات یا معادل آن را در مشاغل پاره وقت، در کارهای فنی و حرفه ای داشته باشند. همچنین باید یک پیشنهاد شغلی تمام وقت حداقل یک ساله، از یک کارفرمای معتبر کانادایی را ارائه نمایند و یا موفق شوند از یکی از استان‌ها و یا مناطق کانادا، در حوزه کاری خود گواهی صلاحیت و تخصص دریافت کنند.علاوه بر این باید حداقل CLB پنج را در آزمون زبان خود کسب کرده باشند. متقاضیان این گروه باید تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های خود و خانواده را در کانادا داشته باشند.

 

شرایط اکسپرس اینتری :

مبنای امتیاز بندی ها در هر به روز رسانی این سیستم ممکن است که تغییر کند اما کلاً این امتیاز دهی در 2 مرحله انجام می شود. اگر متقاضی موفق شود از 100 امتیاز مرحله اول 67 امتیاز را دریافت نماید این امکان برای وی فراهم می گردد تا وارد سیستم اکسپرس اینتری شود. در قسمت Pool یا همان استخر انتظار بالاترین امتیاز 1200 می باشد که بخش عمده ای از آن بسته به مشخصات فردی شخص است. همانطور که ذکر کردیم سن مناسب، مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر، سابقه کار مرتبط و مدرک زبان از جمله شرایط لازم برای سیستم اکسپرس اینتری می باشد. از دیگر مواردی که منجر به کسب امتیاز می شود می توان به آشنایی با هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی، ارائه مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری، سابقه اقامت کاری و یا تحصیلی در کانادا، اقامت یکی از اقوام درجه یک در کانادا یا پیشنهاد کاری از کارفرمایی در این کشور اشاره نمود.

جدول زیر نشان دهنده حداکثر امتیازهایی است که در سیستم اکسپرس اینتری به افراد داده می شود که با توجه به شرایط افراد این امتیازها تغییر میکنند:

 

 شاخصه ها

سن

تحصیلات

 سابقه کاری

سطح زبان

حداکثر امتیاز CRS برای افراد مجرد

110

150

80

160

حداکثر امتیاز CRS برای افراد متاهل

100

140

70

150

جدول اکسپرس اینتری کانادا

 

مدارک لازم برای اکسپرس اینتری:

– اطلاعات هویتی

– اطلاعات تماس

– جزییات دوره های تحصیلی و رزومه تحصیلی

– سوابق کاری

– میزان تسلط به زبان (انگلیسی یا فرانسوی)

– شرایط سنی ( در صورت تاهل شرایط سنی همسر و فرزندان)

– سازگاری با زندگی در استان ها و کشور کانادا

– در صورت تاهل مشخصات همسر و فرزندان زیر 21 سال

– اسکن پاسپورت و مدارک مسافرتی ( در صورت تاهل برای اعضای خانواده نیز لازم است)

– گواهی ارزیابی مدارک تحصیلی

– در صورت داشتن دعوت نامه کاری کپی آن باید ضمیمه گردد

– …

موارد بالا از جمله مدارک اولیه لازم برای برای ضمیمه درخواست EOI می باشد. پس از دریافت ITA نیز برخی دیگر از مدارک برای صدور ویزا و اقامت باید فراهم گردند. مدارک تست های پزشکی، گواهی عدم سو پیشینه، انجام انگشت نگاری و … از جمله موارد لازم برای این مرحله می باشند.

 

تیم مشاوره ما در موسسه مشاوره مهاجرتی نیک افرا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما عزیزان می باشد.

پیام بگذارید

16 − 14 =

  مشاوره رایگان  36472709-071